مجله راویک

هشت نکته کاربردی برای هر روش تولید محتوا

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

زمانی که صحبت از آموزش یا سفارش تولید محتوا برای وب و فضای مجازی به میان می‌آید پای ده‌ها معیار برای ارتقا کیفیت محصول نهایی نیز به بحث باز میشود اما شاید فصل اشتراک آنچه هدف تمام این معیارها برای تدوین روش های تولید محتوای با کیفیت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را تشکیل میدهد قابلیت پیدا شدن، خوانده شدن، فهمیده شدن و به اشتراک گذاشتن باشد در حالی که هزینه تولید محتوا را افزایش ندهند. دراین مقاله به نکاتی میپردازیم که رعایت آنها میتواند به شما کمک کند تا با رعایت چند نکته کاربردی محتوایی با ارزش را برای کسب و کار خود تولید کنید خواه برای صفحه اینستاگرام باشد و خواه برای پایگاه اینترنتی شما.

1- برای کاربر اینترنت تولید کنید: توجه داشته باشید هر نوع محتوایی که تولید میکنید از محتوای متنی گرفته تا پادکست، پست اینستاگرام یا موشن گرافیک باید بدانید خوانندگان، بینندگان یا شنوندگان مطالب و محتوای اینترنتی معمولا عاداتی متفاوت از خوانندگان رسانه‌های مکتوب دارند یا حتی بینندگان سنتی تلویزیون دارند (نتایج یک تحقیق نشان میدهد در بهترین حالت اکثر کاربران 28 درصد کلمات مقالات را کامل میخوانند در حالی که این عدد به صورت میانگین حدود 20 درصد است.). آنها غالباً بسیار عجول و بی‌حوصله هستند و تمایل دارند تا در کمترین زمان ممکن اطلاعاتی که میخواهند را به دست بیاورند. بسیاری از کاربران حتی مطلب شما را به صورت کامل نخواهند خواند و در آن دنبال کلیدواژه میگردند که بتواند جوابی سرراست و سریع به پرسش آنها ارایه نماید. بنابراین حتی اگر میخواهید مطلبی را بسط دهید چکیده مطلب را در جایی مشخص به مخاطب ارائه کنید.

2- با مخاطب صادق باشید: افرادی که دنبال مطلبی خاص به صفحه اینستاگرام و یا وبسایت شما مراجعه میکنند انتظار دارند در آنجا همان چیزی را پیدا کنند که به آنها وعده داده‌اید در غیر اینصورت به فاصله‌ی یک کلیک شما را برای همیشه ترک میکنند. بنابراین سعی کنید تبلیغات، کلیدواژه‌ها، عنوان و تمام موارد مرتبط با محتوایی باشد که آن را ارایه مینمایید. هیچ کس دوست ندارد وقتی روی لینک "طرز تهیه قرمه‌سبزی" کلیک میکند وارد صفحه‌ای شود که میخواهد به زور به او قرص لاغری بفروشد.

3- صمیمی باشید: نمیتوان نسخه واحدی برای میزان صمیمیتی که در تولید محتوا میتوان به کار برد ارایه نمود اما میتوان توصیه کرد اگر شناخت مناسبی از جامعه هدف و مخاطبین خود دارید سعی کنید محتوای شما صمیمیت بیشتری از خواندن متون روزنامه‌ای و یا کاتالوگهای فنی ایجاد نماید. سعی کنید از همان زبانی استفاده کنید که مخاطبین شما در فضای اینترنت یا شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام از آن استفاده میکنند. رعایت همین نکته به شما کمک میکند تا از طریق موتورهای جستجو هم اصول SEO را بهتر رعایت کرده باشید و از نظر هشتگ نیز قابل یافته شدن باشید. 

4- قانون 20 و 5: سعی کنید جمله‌بندیها و پاراگرافهایتان را مختصر کنید. یک قانون نانوشته در تولید محتوای متنی برای وب هست که میگوید جمله‌ی ایده‌آل بیش از 20 کلمه و پاراگراف ایده‌آل بیش از 5 جمله ندارد. از خط تیره به جای سمی‌کالن (نقطه‌ویرگول) استفاده کنید و جملاتی که با استفاده از کلمات ربط به دو قسمت تقسیم میشوند را در قالب دو جمله مجزا بنویسید. به شرط لطمه نخوردن معنا، شروع شدن جمله با "اما"، "البته"، "در صورتی که" و... هیچ ایرادی ندارد.


5- محتوای چند رسانه‌ای داشته باشید: از هیچ ابزاری برای رساندی محتوای مورد نظر به مخاطب دریغ نکنید. از تصاویر، نمودارها، انیمیشن، صوت یا فیلم کمک بگیرید. استفاده ازاین ابزار، محتوای تولیدی شما را برای مخاطب بسیار جذابتر خواهد نمود.


6- منظم باشید: نظم و همچنین به روز‌رسانی مستمر و به موقع همان چیزی است که مخاطبین شما را برای شما حفظ مینماید و همچنین شما را در معرض دید قرار میدهد. اینکه سه روز پشت سر هم صفحه اینستاگرام یا وبسایت خود را به روز کنید و پس از آن دو هفته هیچ اثری از شما در فضای مجازی دیده نشود به شدت اعتبار کسب و کار شما را زیر سوال خواهد برد. حتی اگر توانایی آن را ندارید که به سرعت به روز شوید لااقل منظم به روز شوید. مخاطبین ترجیج میدهند شما مستمرا هفته‌ای یک بار به روز شوید تا آنکه یک روز سه بار و بعد تا یک ماه در سکوت خبری فرو روید.

7- کپی پیست ممنوع! : جدا از آنکه کپی نمودن محتوای تولیدی توسط دیگران بدون اجازه آنها کاری غیراخلاقی و غیرقانونی است این را هم باید مد نظر داشته باشید که انجام این کار به حیثیت کاری شما در برابر مخاطب لطمات جبران ناپذیری خواهد زد و اگر در صفحه وب خود این کار را انجام دهید گوگل به سرعت شما را به عنوان کاربر کپی‌کار خواهد شناخت. پس کپی‌کاری را متوقف کنید و سعی کنید از امروز خلاقتر باشید.

8- از غلط املایی پرهیز کنید: داشتن غلطهای املایی هم مخاطب شما را نسبت به پرستیژ شما دلسرد مینماید و هم موتورهای جستجو را نسبت به شما بدبین. پس بهتر است با دقتی مضاعف به ویراستاری مطالب و محتوای متنی تولیدی خود بپردازید. خوشبختانه این روزها نرم‌افزارهای ویراستاری متعددی وجود دارند که به شما در این زمینه کمک خواهند نمود.

امیدواریم با رعایت مطالب فوق بتوانید نمونه تولید محتوای موفقتری ایجاد کنید و راحت تر به اهداف خود در فضای مجازی برسید همچنین همواره میتوانید سوالات، نظرات و یا تجربیات خود را با ما در میان بگذارید و یا در صورت لزوم از خدمات تولید محتوای ما با تعرفه تولید محتوا منطقی استفاده کنید.